...

Czy obiło Ci się kiedyś o uszy, że w biznesie trzeba dbać o cashflow? Co to takiego? Jak o to zadbać i dlaczego to takie ważne w naszych biznesach? O tym dowiesz się z poniższego artykułu. 

Co to jest cashflow?

Cashflow czyli przepływy pieniężne. Mówiąc po polsku to mierzenie tego, ile pieniędzy wpływa i wypływa z Twojego konta. Dlaczego należy to mierzyć? Bo to jakie wystawiasz faktury, nie zawsze ma przełożenie na to, ile faktycznie masz pieniędzy. 

Może się okazać, że wystawiasz faktury na spore kwoty, płacisz za nie duże podatki, a klienci Ci nie płacą… Jeśli tego nie monitorujesz, może się okazać, że będziesz mieć problem z płynnością finansową i np. opłaceniem ZUS czy podatków, które nie czekają aż klient łaskawie przeleje za fakturę. Dlatego to bardzo istotne, by o cashflow w biznesie – nawet najmniejszym – dbać. 

Co zagraża płynności firmy?

Ujemny cashflow może Cię spotkać nie tylko w wyniku niepłacących klientów. Co jeszcze zagraża płynności Twojej firmy?

Jeśli sprzedajesz produkty fizyczne, to niebezpieczne jest przetowarowanie. Jeśli masz na półkach za dużo towaru, który nie sprzedaje się wystarczająco szybko, to masz zamrożoną gotówkę w towarze i może Ci jej niestety zabraknąć. Poza tym ponosisz koszty magazynowania, co również jest dla Ciebie minusem. 

W przypadku produktów cyfrowych zagrożeniem może być okres produkcji, kiedy to inwestujesz w stworzenie e-booka, kursu, webinaru oraz w kampanię promującą sprzedaż. Taka inwestycja potrzebuje czasu na to, by zostać spieniężona. Warto więc zastanowić się, jak Twój biznes przygotowany jest na kilka miesięcy oczekiwania na kampanię sprzedażową. Może warto uruchomić przedsprzedaż, żeby stworzyć produkt już mając pieniądze od pierwszych klientów?

Kiedy cashflow jest na odpowiednim poziomie?

Przede wszystkim powinno się zadbać o to, żeby cashflow był pozytywny. Czyli warto zadbać o to, żeby wpływów było na koncie więcej niż wydatków. 

Optymalnie jest, gdy nigdy nie schodzisz na koncie poniżej poziomu swoich miesięcznych kosztów firmowych oraz swojej pensji. Wtedy masz pewność, że masz pieniądze na pokrycie najbliższych zobowiązań.

Przy planowaniu większych inwestycji warto zastanowić się, jak zasypiesz dziurę powstałą w jej wyniku na koncie. Jak sfinansujesz tą inwestycję? Jak odbudujesz kapitał?

Jak przeanalizować swój cashflow?

Cashflow można analizować bardziej dogłębnie, jak i prosto – bardziej użytkowo.

Analiza przychodów

  • Jak wiele z wstawionych przez Ciebie w ostatnim czasie faktur, jest aktualnie nieopłacona? 
  • Jaki masz średni czas oczekiwania na płatność dla danych transakcji?
  • jak często robisz kampanie przynoszące Ci większą ilość gotówki?
  • Co się dzieje z tą kasą, która do Ciebie wpływa? – jak nią dysponujesz? Czy wpłacasz całość na swoje konto prywatne i hulaj dusza? Czy uzględniasz podatki? Czy uwzględniasz inwestycje?
  • jaki jest Twój aktualny stan kasy na koncie?

Analiza wydatków

  • Sprawdź, jaki jest stosunek wydatków do aktualnych przychodów? 
  • Czy wydajesz więcej, niż wpłynęło w ostatnim miesiącu na Twoje konto? 
  • Czy taka sytuacja może się powtórzyć i czy stać Cię na to? 
  • Czy przed dokonaniem jakiegoś zakupu, analizujesz stan swojego konta? Jeśli nie, to zacznij to robić! Sprawdź, czy będziesz mieć wystarczająco pieniędzy na pokrycie stałych zobowiązań lub czy zbliżają się jakieś terminy płatności.

Kontroluj wydatki! Sprawdzaj – na co były wydawane, czy zgodnie z planowanym budżetem. 

Wydawaj tylko tą kasę, którą masz. Pamiętaj, że pieniądze na rozruch Twojego biznesu mają Twoi klienci i myślę, że to najzdrowsze podejście do tworzenia biznesu. Może nie najszybsze i najbardziej brawurowe, ale bez długów!

Jak poprawić swój cashflow?

  • Wprowadź produkty elektroniczne (np. ebooki, webinary – jeśli zapewnisz sprzedaż na odpowiednim poziomie, to produkty elektroniczne okazują się uzdrowicielami cash flow. Nie musisz się zatowarować, masz wysoką marżę i pieniądze natychmiast po zakupie. Płatności masz od razu, ponieważ udzielasz dostęp do produktu po opłaceniu. Kluczowe jest więc zapewnienie odpowiedniej ilości osób potencjalnie zainteresowanych Twoim produktem, tak by zadbać o odpowiednie wpływy. 
  • Promocje – są jednym z najlepszych pomysłów na poprawienie krótkoterminowo cashflow. Sprzedajesz to co już masz, oferując ograniczoną czasowo zniżkę, darmową dostawę albo bonus, zachęcając tym samym klientów do zakupu w tym właśnie terminie. Dzięki temu mobilizujesz do zakupu ludzi, którzy na co dzień nie pamiętają o Twoich produktach i usługach, a sobie zapewniasz szybki zastrzyk gotówki. 
  • Wystawiaj pro formy – co Ci to da? Nie zapłacisz podatku, dopóki klient jej nie opłaci. Wystawiaj więc pro formy zamiast faktur dla tych klientów, których nie znasz i nie wiesz, czy na pewno ją opłacą. 
  • Windykuj – nie obawiaj się przypominać o płatnościach. Klient przekroczył termin płatności, przypomnij mu o niej! Często wystarczy krótki e-mail, bo okazuje się, że klient zapomniał lub przeoczył fakturę. W trudniejszych przypadkach nie obawiaj się być “upierdliwym”. W końcu to ktoś bezwstydnie wisi Ci Twoją kasę!
  • Zwiększ średnią wartość zamówienia swoich klientów – policz, ile średnio zostawia klient i zastanów się jak zwiększyć tą kwotę. Np. jeśli prowadzisz sklep on-line z produktami fizycznymi, warto zaoferować darmową dostawę powyżej jakiejś kwoty. 

Jak konto firmowe może ułatwić Ci dbanie o cashflow?

Konto firmowe może ułatwić Ci kontrolowanie cashflow. Zamiast zmuszać się do uzupełniania żmudnych tabelek w excelu, wystarczy zorganizować dobrze swoje konto firmowe.

Wydziel konto bieżące, z którego będziesz opłacać zakupy i na które będą wpływać płatności od klientów. Osobno trzymaj pieniądze na przyszłe inwestycje oraz na podatki.

Wystarczy Ci szybki rzut oka na stan konta bieżącego, by wiedzieć, czy Twoje finanse są dziś zdrowe, czy też nie.

Poza tym zdecydowanie łatwiej będzie Ci oznaczać opłacone faktury od klientów, otrzymując je na osobne konto, niż to z którego płacisz za zakupy w biedronce. Chaos nie sprzyja systematyczności. Łatwiej będzie Ci regularnie sprawdzać, które z faktur są już zapłacone, gdy na Twoim firmowym koncie będzie porządek. 

Sprawdź konto firmowe Banku Santander

Sprawdź Konto Firmowe Godne Polecenia w Banku Santander. To wygodne konto firmowe, którego prowadzenie jest bezpłatne bez dodatkowych warunków.

Ponadto, otwierając rachunek firmowy możesz zyskać do 900 zł zwrotu za transakcje kartą płatniczą oraz 400 zł premii z kredytem, leasingiem lub pożyczką leasingową.

Jednym z najciekawszych dodatków do tego konta, jest to że połączono je z programem do księgowania inFakt, który jest bardzo intuicyjny i przyjazny. Dodatkowo do trzech faktur miesięcznie wystawisz w nim już za 5 zł miesięcznie. Jeśli więc masz małą firmę, możesz ograniczyć koszty księgowe do zera.

Sprawdź więcej szczegółów klikając w TEN LINK i załóż swoje konto firmowe.

A jeśli aktualnie nie potrzebujesz konta firmowego, sprawdź konto osobiste

Zakładając konto osobiste w Banku Santander, możesz zyskać aż do 400 zł premii. Kliknij TUTAJ i dowiedz się więcej.

Wpis jest sponsorowany i powstał we współpracy z Bankiem Santander.