fbpx

Wiele osób chciałoby mieć swój biznes. Równie wiele obawia się kosztów, które trzeba w związku z tym ponieść.

Postanowiłam się temu przyjrzeć i stworzyłam szacunkowy spis kosztów, które możesz ponieść, gdy zakładasz działalność gospodarczą. Ile trzeba mieć pieniędzy na start? Ile kosztuje prowadzenie firmy? Tego dowiesz się z tego wpisu.

.

Koszty związane z założeniem działalności

Założenie działalności gospodarczej nic nie kosztuje. Wniosek o rejestrację działalności możesz złożyć on-line przez CEIDG i jest to bezpłatna usługa. Ewentualnym kosztem, który możesz ponieść jest opłata za pełnomocnictwo, która wynosi 17 zł. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu. 

Ponieważ jednak możesz zarejestrować firmę przez internet samodzielnie, nie potrzebujesz żadnego pełnomocnictwa.

Rejestracja do VAT jest również bezpłatna pod warunkiem, że nie zażądasz potwierdzenia rejestracji. Potwierdzenie takie kosztuje 170 zł i nie jest Ci właściwie potrzebne w dalszym działaniu.

Podsumowując: za rejestrację działalności najczęściej nic nie zapłacisz.

ile kosztuje założenie działalności gospodarczej

Koszty prowadzenia działalności – opłaty administracyjno-skarbowe

Składki ZUS

w zależności od tego, pod jakie ubezpieczenie podlegasz, taki będzie Twój koszt.

  • Tylko składka zdrowotna (etat+biznes lub ulga na start) = 381,81 zł 
  • Mały ZUS = 647,59 zł (gdy płacisz także składkę chorobową)
  • Mały ZUS Plus = wysokość składek zależy od Twoich dochodów z działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym. To coś pomiędzy małym ZUSem, a dużym ZUSem.
  • Duży ZUS = 1 457,49 zł (gdy płacisz także składkę chorobową)

Więcej o składkach ZUS przeczytasz tutaj.

Zaliczki na podatek dochodowy

Ich wysokość będzie zależeć od Twojego dochodu. Jeśli więc będziesz mieć dużą sprzedaż i niewielkie koszty, to zapłacisz duży podatek dochodowy. 

Ważne – w przypadku opodatkowania na zasadach ogólnych, liniowo lub ryczałtem nie musisz płacić zaliczki, gdy wynosi ona mniej niż 1000 zł (ale możesz to zrobić). W przypadku karty podatkowej płacisz podatek zawsze – nawet gdy nie masz żadnych przychodów.

Podatek VAT

Znowu – wysokość podatku będzie zależeć od Twojej sprzedaży. Wysoka sprzedaż i niskie koszty = dużo podatku należnego do zapłaty. Podatek VAT do zapłaty możesz obniżyć robiąc zakupy, od których możesz odliczyć podatek.

Inne podatki 

Zwróć uwagę, czy nie dotyczą Cię inne podatki, np. od czynności cywilnoprawnych. Przeczytaj o innych podatkach w tym wpisie.

Kasa fiskalna

Koszt zakupu kasy fiskalnej – jeśli musisz lub chcesz zainstalować u siebie kasę fiskalną, to najlepiej od razu zakupić kasę on-line. Rząd sukcesywnie nakłada obowiązek na kolejne branże instalacji kasy tego typu. Koszt 500 – 4000 zł. Przy czym możesz liczyć na zwrot maksymalnie 700 zł za zakup kasy. Więcej o kasie fiskalnej i o tym, kto musi ją mieć, przeczytasz tutaj. 

ile kosztuje założenie firmy

Koszty prowadzenia działalności

To oczywiście zależy od skali i profilu Twojej działalności. Inne koszty będzie mieć firma produkcyjna, a inne usługowa. Inne koszty będzie mieć osoba zlecająca pracę innym, a inne – niższe, osoba, która robi wszystko w biznesie samodzielnie.

Przyjrzyjmy się jednak typowym kosztom, które mogą pojawić się w Twojej firmie. Jest to szacunkowa wysokość.

  1. Prowadzenie księgowości przez biuro rachunkowe – cena zależy głównie od liczby dokumentów w miesiącu. Do 20 faktur sprzedażowych i kosztowych w miesiącu możesz się spodziewać przedziału cen od 100 zł do 350 zł netto.
  2. Program do samodzielnego księgowania – jeśli zdecydujesz się nie delegować prowadzenia ksiąg, to wciąż potrzebujesz jakiejś infrastruktury do ogarnięcia tego samodzielnie. I tak, możesz kupić Księgę Przychodów i Rozchodów w formie papierowej i zapłacisz za to ok. 10 zł, ale nie oszukujmy się – to nie jest nowoczesne rozwiązanie. Za program do samodzielnego księgowania zapłacisz od 30 zł do 100 zł miesięcznie, w zależności od tego czy wybierzesz opcję zupełnie samodzielną, czy z asystentem.
  3. Koszt wynajmu biura – jeśli Twój biznes wymaga konkretnego lokalu, to musisz wziąć pod uwagę następujące koszty:
    1. Czynsz
    2. Media: woda, prąd i gaz 
    3. Wyposażenie lokalu 
  4. Abonament za internet lub telefon – 100-200 zł. Pamiętaj, że aby wrzucić ten wydatek w koszty, umowa musi być na firmę.
  5. Opłata za domenę internetową i hosting – ok 150 zł za pierwszy rok, kolejne lata będziesz już płacić więcej.
  6. Koszt stworzenia strony internetowej – najprostszą postawioną na WordPressie zrobisz samodzielnie i za darmo. Zlecenie stworzenia takiej strony to średnio kilka tysięcy złotych.
  7. Koszt sklepu internetowego, jeśli taki potrzebujesz – około 49 zł w abonamencie miesięcznym, lub bezpłatnie, gdy postawisz go na WooCommerce.
  8. Koszt płatności on-line – rozlicza się je prowizyjnie, do 2% od płatności.
  9. Logo, identyfikacja wizualna – ponownie, możesz zrobić samodzielnie i za darmo w Canvie, lub zlecić to grafikowi i zapłacić od kilkuset złotych do kilku tysięcy. Osobiście uważam, że to nie jest obowiązkowy element Twojego biznesu na samym początku.
  10. Reklamy – np. Na Facebooku – zależy ile chcesz w to włożyć. Dobre rezultaty można odnieść już przy 20 zł dziennie na promocję.
  11. Materiały biurowe – 100-300 zł 
  12. Pieczątka – 50-150 zł
  13. Ubezpieczenie, np. OC – sprawdź, czy Twoja profesja nie wymaga ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Koszt do 100 – 1000 zł za rok.
  14. Koszt prowadzenia konta firmowego – jeśli chcesz lub musisz takowe mieć, to najczęściej nic za nie nie zapłacisz. Pobierane są jedynie opłaty za usługi dodatkowe. 

Wiele z wymienionych tutaj kosztów możesz początkowo odpuścić. Rzeczy, które bezpośrednio nie przekładają się na Twoją sprzedaż, np. logo, możesz zrobić później – gdy osiągniesz już pierwsze przychodu. 

Koszty inwestycji

Chcesz poszerzyć swoją ofertę? Musisz liczyć się z poniesieniem większych kosztów. 

Przykładowo koszt wydania e-booka świetnie opisała Ania Kęska w tym artykule.

Jeśli chcesz zwiększyć zakres usług również czasem musisz się liczyć z dodatkowymi kosztami. Np. szkoleniem, które umożliwi Ci wykonywanie nowych czynności. Czasem musisz zakupić sprzęt, który umożliwi Ci wykonywanie usług na przykład kosmetologicznych.

Inwestycją może być również e-book lub kurs on-line, który przyspieszy albo usprawni Twoje działania.

Generalnie w biznesie jest tak, że nie wyjmiesz z niego za wiele, jeśli najpierw czegoś nie włożysz. I nie, nie namawiam do popełniania bezsensownych wydatków. Ale istotne jest inwestowanie w biznes i nie skąpienie na jego rozwój. Od kiedy przestałam przeżywać z bólem każdą wydaną złotówkę na mój biznes, więcej w niego inwestuje i szybciej się rozwija. 

Ile trzeba mieć pieniędzy by założyć firmę

Podsumowując – Ile musisz mieć na start?

Zabezpiecz kwotę na:

  • Składki ZUS na co najmniej trzy miesiące, np. 3 x 381,81 zł = 1145,43 zł
  • Ubezpieczenie OC – jeśli Cię to dotyczy
  • Kasę fiskalną – jeśli Cię to dotyczy. Pamiętaj, że dostaniesz zwrot do 90% wartości kasy fiskalnej, ale nie więcej niż 700 zł. 
  • Księgowość – średnio 200 zł miesięcznie za biuro rachunkowe, lub średnio 45 zł miesięcznie za program do samodzielnego księgowania.

Ustal bez czego Twój biznes nie wystartuje, np. inwestycji w sprzęt czy materiały i policz, ile to będzie Cię kosztowało. 

I tyle – reszta wydatków jest dobrowolna i od Ciebie zależy, czy je poniesiesz, czy nie.

Na biznes można wydać grube tysiące, a można nie wydać prawie nic. Wszystko zależy od Twojego podejścia. Ja na przykład wciąż żyje bez identyfikacji wizualnej, ale mam za sobą kilka drogich kursów oraz przetestowałam sporo programów do księgowania, bo potrzebowałam tego do mojej pracy. Nie bój się inwestować w swój biznes, ale rób to z głową. Skup się na tym, co konieczne i na tym, co przyniesie Ci dopływ pieniędzy do firmy. 

.