E-book to jeden z prostszych do zrobienia produktów on-line. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców wprowadza w swoich biznesach e-booki jako dodatkowe źródło przychodu.

Przeczytaj wpis, aby dowiedzieć się, jak wygląda wydawanie e-booków od strony księgowej.

Czy trzeba zarejestrować się do VAT? Czy trzeba mieć ISBN, żeby zastosować niższą stawkę VAT? Czy trzeba mieć kasę fiskalną? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Czy trzeba zarejestrować się do VAT, aby sprzedawać e-booki?

Nie. O ile nie robisz czynności dodatkowych w swoim biznesie, które są opodatkowane obowiązkowo podatkiem VAT, to możesz skorzystać ze zwolnienia podmiotowego ze względu na sprzedaż poniżej 200 000 zł rocznie (uwaga – limit ten liczy się proporcjonalnie do dni, w trakcie których prowadzi się działalność). Więcej o tym zwolnieniu i jego warunkach, możesz przeczytać tutaj.

jak wydać e-booka księgowość

E-book a doradztwo

Częstą wątpliwością jest to, czy e-book jest doradztwem, a zatem czy powoduje to obowiązek rejestracji do VAT. Otóż nie. E-book nie jest tożsamy z doradztwem. E-book ma charakter masowy, a doradztwo indywidualny. Sprzedajesz e-book wielu osobom, a więc nie udzielasz indywidualnych porad. Co innego, gdyby połączyć e-book i konsultacje – wtedy prawdopodobnie obowiązek rejestracji do VAT już powstanie.

W razie wątpliwości najlepiej udać się po poradę do doradcy podatkowego.

Jaka jest stawka VAT na e-book?

Stawka VAT na e-book to 5%. Jest to stawka obniżona w stosunku do standardowej 23%. Sprzedaż e-booków jest więc całkiem opłacalna z podatkowego punktu widzenia. Oczywiście pamiętaj jeszcze, że od dochodu musisz odprowadzić podatek dochodowy.

Czy trzeba mieć ISBN, żeby wydać e-booka i skorzystać ze stawki 5%?

Nie. To nie jest już obowiązkowe. E-booki bez ISBN również mogą być opodatkowane 5%. 

Zmiana ta nastąpiła 1 listopada 2019. Było to więc stosunkowo niedawno i w internecie wciąż możesz natknąć się na nieaktualne informacje na temat konieczności symbolu ISBN.  

jak wydać e-booka działalność nierejestrowana

Czy trzeba mieć kasę fiskalną?

Generalnie sprzedając na rzecz osób fizycznych, musisz posiadać kasę fiskalną. Możesz jednak skorzystać ze zwolnień:

  • Podmiotowego, ze względu na obroty w ciągu roku poniżej 20 000 zł (limit liczony proporcjonalnie do liczby dni, w ciągu których prowadzona będzie działalność).
  • Przedmiotowego, ze względu na sposób przyjmowania płatności od klientów. Gdy wszystkie płatności przyjmujesz na konto i możesz powiązać przelew z klientem, nie musisz mieć kasy fiskalnej.

Więcej przeczytasz w tym wpisie: https://www.wyjasniamfinanse.pl/kasa-fiskalna-kiedy-obowiazek/

Czy można wydać e-book na działalności nierejestrowanej?

Tak. Uwaga jednak na limit przychodów. Jeśli nie zależy Ci na jego przekroczeniu, limituj sprzedaż e-booka. Ustaw np. ograniczony stan magazynowy w sklepie, albo przyjmuj zamówienia mailowe, tak by w odpowiednim momencie sprzedaż zatrzymać.

Pozostałe warunki – czyli zwolnienie z VAT i kasa fiskalna – stosuje się tak samo dla działalności nierejestrowanej jak do gospodarczej. 

ebook a doradztwo isbn

Sprawdź e-booka o działalności nierejestrowanej, aby się dowiedzieć jak wydać swojego e-booka legalnie bez firmy.