Dziś poruszymy kolejny aspekt prowadzenia działalności nierejestrowanej – a mianowicie koszty. Wiele z Was pyta mnie, co z kosztami w przypadku działalności nierejestrowanej: czy można je odliczyć, co trzeba brać pod uwagę licząc przychody, czy trzeba zbierać dowody zakupów? W tym wpisie postaram się rozwiać Wasze wątpliwości w tym temacie.
Przychody w działalności nierejestrowanej
W działalności nierejestrowanej bierzemy pod uwagę przychody. Przychody należne z tej działalności nie mogą przekroczyć 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie (w 2023 r. jest to 1745 zł, a od lipca 2023 r. 1800 zł). Oznacza to, że licząc swoje przychody, bierzesz pod uwagę całą kwotę otrzymaną od klienta. Dla celów monitorowania czy zbliżasz się do limitu, nie możesz obniżyć swoich przychodów o koszty. Prowadząc więc ewidencję sprzedaży wpisujesz całą kwotę otrzymaną od klienta, nie pomniejszoną o poniesione przez Ciebie koszty.
Chcesz wiedzieć, co to jest działalność nierejestrowana? Zacznij od tego wpisu.
Przychód a dochód
Dopiero w rozliczeniu rocznym PIT masz możliwość odliczenia kosztów uzyskania przychodów.
Jak to działa? Opodatkowany jest dochód – czyli przychody pomniejszone o koszty. Szerzej o różnicy między przychodem, a dochodem pisałam w tym artykule.
Co to dla Ciebie oznacza? Choć w ciągu roku nie możesz odliczyć swoich kosztów, zrobisz to przy rozliczeniu rocznym – czyli w momencie, gdy będziesz płacić podatek od wypracowanego przez Ciebie dochodu. Czyli finalnie – nie tracisz na zakupie materiałów lub usług do działalności nierejestrowanej – po prostu koszty te uwzględniasz później. Zmniejszysz więc podatek do zapłaty o poniesione przez Ciebie koszty.
Minusem takiego rozwiązania jest oczywiście to, że możesz mieć przychody 1745 zł miesięcznie, ale ostatecznie zarobić w danym miesiącu tylko 745 zł, bo 1000 zł kosztowały Cię materiały. Jest to na pewno spory minus działalności nierejestrowanej, ale pamiętajmy jednak, że jest to opcja dla tych, którzy chcą wypróbować pomysł na biznes, lub chcą dorobić.
Co może być kosztem?
Zacznijmy od tego, że nie każdy poniesiony przez Ciebie wydatek będzie kosztem. Jaka jest różnica między wydatkiem a kosztem przeczytasz w tym artykule.
Nie istnieje ścisły katalog wydatków, które można uznać za koszt. Samodzielnie musisz ocenić, czy poniesiony wydatek jest kosztem.
Co więc może być kosztem? Takie wydatki, które są ściśle powiązane z uzyskanymi przez Ciebie przychodami. Między kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Nie możesz odliczyć rzeczy lub usług zakupionych do celów prywatnych. Do kosztów zaliczysz tylko te rzeczy, usługi, które wykorzystujesz w swojej działalności. Pamiętaj, że to na Tobie ciąży obowiązek udowodnienia związku pomiędzy poniesionym kosztem, a przychodem oraz obowiązek udowodnienia, że taki wydatek miał miejsce.
Przykłady
Czy koszty przesyłki zaliczamy do przychodów w działalności nierejestrowanej?
Według mnie tak. Przychód to cała kwota, którą otrzymujesz od klienta. Więc jeśli Ty zlecasz przesyłkę i klient Ci za nią płaci, to jest to Twój przychód i musisz to uwzględnić w ewidencji sprzedaży. Oczywiście koszt ten możesz później odliczyć w PIT. Pamiętaj jednak o odpowiedniej dokumentacji. W przypadku przesyłki może to być faktura od kuriera wystawiona na Twoje imię i nazwisko, albo potwierdzenie nadania przesyłki na poczcie.
Czy da się to jakoś obejść? Jeśli klient sam zamówiłby przesyłkę, on ją również opłaca – wtedy nie jest to Twój przychód. Jeśli więc rozważasz wysyłkę za granicę, której koszty są bardzo duże, jest to jakieś rozwiązanie. Możesz również przygotować regulamin sklepu, gdzie zostanie ustanowione, że klienci przekazują Tobie prawo do organizowania przesyłki, jest to jednak skomplikowana sprawa i warto omówić ją z prawnikiem.
Koszty materiałów i usług
Przykładowo sprzedajesz plakaty. Do przygotowania całej sprzedaży potrzebujesz zakupić: program do obróbki graficznej, papier, usługę druku, ramki, domenę, hosting strony internetowej, usługę sesji zdjęciowej oraz przesyłkę do klienta. Wszystkie wymienione rzeczy prowadzą do uzyskania przez Ciebie przychodu ze sprzedaży plakatów, są więc Twoim kosztem.
Koszty kursów i ebooków
Aby wykonywać zadania w ramach swojego biznesu, potrzebujesz poszerzyć swoje kompetencje i zakupić kurs lub ebook? Jeśli dotyczy to Twojej działalności (czyli typowo specjalistyczne kursy, np. malowania paznokci) lub są w temacie około-biznesowym (np. na temat marketingu, sprzedaży), to możesz takie kursy uznać jako koszty uzyskania przychodów. Oczywiście kursy poprawiające Twoje samopoczucie, medytacji i inne takie miękkie rzeczy, mogą być już kwestionowane przez Urząd Skarbowy, więc nie przesadzaj z wrzucaniem wszystkiego w koszty firmowe. 😉
Koszty konsultacji
Potrzebujesz skonsultować kwestie związane z działalnością nierejestrowaną z księgową lub prawnikiem? Takie usługi również możesz zaliczyć jako koszt przy rozliczaniu przychodów z działalności nierejestrowanej. Tak samo dokumenty, regulaminy sklepów internetowych itp, które zakupisz aby prowadzić sprzedaż legalnie i zgodnie z wytycznymi – możesz uznać je za koszt.
Jak dokumentować koszty w działalności nierejestrowanej?
Przede wszystkim zbieraj dokumenty. Kupujesz coś od firmy – poproś o wystawienie faktury imiennej na Twoje dane. Nie potrzebujesz do tego NIPu, nie musisz podawać numeru PESEL – wystarczy Twoje imię i nazwisko oraz adres.
Pamiętaj, że nawet jeśli poprosisz o fakturę imienną, to wciąż przysługują Ci standardowe prawa konsumenta – czyli np. prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Inaczej jest w przypadku faktury na firmę, tam nie ma takich praw. Ty jednak bierzesz fakturę jako osoba fizyczna, więc obejmują Cię prawa konsumentów.
Co z zakupami od osoby fizycznej?
Gdy kupujesz rzeczy od osoby fizycznej, która nie prowadzi żadnej działalności – np. Kupujesz używany mebel z OLX, czy książki na Allegro, to najlepszym udokumentowaniem będzie umowa kupna-sprzedaży ze szczegółami transakcji – kto komu sprzedaje, jaka data i kwota. Możesz również wydrukować potwierdzenie przelewu.
Jeśli natomiast kupujesz od osoby prowadzącej działalność nierejestrowaną poproś o rachunek lub fakturę.
Paragon a działalność nierejestrowana
Generalnie, paragony nie są uznawane za dowód księgowy, ponieważ nie wynika z nich kto zakupił towar/usługę. Paragony są dowodem księgowym tylko w kilku wyjątkowych sytuacjach, np. przejazd autostradą, lub zakup materiałów biurowych (paragon taki należy jednak opisać na odwrocie: dane nabywcy oraz rodzaj towaru i przybić pieczątkę sprzedającego).
Dlatego w momencie zakupu od przedsiębiorcy, ważne jest aby poprosić o fakturę imienną na osobę fizyczną.
Dowodem księgowym będzie również rachunek, ponieważ to nie jest to samo co paragon, o czym wiele z nas zapomina. 🙂
Jak rozliczać koszty w działalności nierejestrowanej?
Przypominam, że kosztów nie odliczamy na bieżąco – czyli nie możemy pomniejszyć o nie swoich przychodów w danym miesiącu. Koszty odliczysz dopiero w rozliczeniu rocznym PIT-36.
Przez cały rok spisujesz więc poniesione przez Ciebie koszty. W tym celu możesz prowadzić osobną tabelkę, gdzie będziesz wpisywać kwotę zakupu, datę oraz numer dokumentu, który dotyczy tej transakcji. Do takiej tabelki dołączasz wszystkie dowody księgowe, dokumentujące zakup (faktury, rachunki, potwierdzenia nadania przesyłki itp).
W roku kolejnym, gdy będziesz wypełniać deklarację podatkową, zliczasz wszystkie przychody oraz koszty.
Wpisujesz je w PIT-36 w sekcji D.1 w wierszu 9 “Działalność nierejestrowana”. Odejmując od przychodów koszty uzyskujesz kwotę dochodu, do wpisania w pole 87.
Przechowuj dokumentację
Pamiętaj, że całą dokumentację dotyczącą rozliczenia PIT, w tym dokumenty dotyczące kosztów, należy przechowywać przez 5 kolejnych lat, licząc od roku, w którym zapłacono podatek. Czyli np. rozliczasz przychody z 2023 r. i płacisz podatek w 2024 r., to dokumenty przechowujesz do 2029 r.
Co jeśli koszty poniesiono jeszcze przed pierwszą sprzedażą?
Ponieważ koszty rozliczasz zbiorczo za cały rok, nie ma to znaczenia czy poniesiono koszt przed pierwszą oficjalną sprzedażą. Działalność nierejestrowana nie ma jakiejś daty rozpoczęcia, więc można uznać, że koszty poniesione w lutym, wpłynęły na przychody uzyskane na przykład w czerwcu.
Jedyne na co zwróciłabym uwagę, to to że koszty rozliczane są rocznie, więc to co dotyczy poprzedniego roku, nie rozliczysz już w aktualnym.
Podsumowując
- Przychodów zaewidencjonowanych w danym miesiącu, nie możesz pomniejszyć o koszty.
- Koszty odliczysz od przychodów dopiero w rozliczeniu rocznym – w PIT.
- Nie każdy wydatek będzie kosztem. Koszty muszą mieć związek przyczynowo-skutkowy z uzyskanymi przychodami.
- To na Tobie leży obowiązek udowodnienia związku między kosztem i przychodem oraz udowodnienia, że koszt został poniesiony.
- Kosztem mogą być między innymi: zakupione materiały, koszty przesyłki, koszty kursów, ebooków, reklam na Facebooku.
- Prowadź ewidencję kosztów: kwota, data zakupu oraz numer dokumentu, który potwierdza zakup.
- Proś o faktury imienne na osobę fizyczną lub rachunki, które potwierdzą zakup.
- Gdy kupujesz od osoby nieprowadzącej żadnej działalności, zadbaj o umowę kupna-sprzedaży.
- Paragon nie zawiera danych nabywcy, więc nie jest uznawany za dowód księgowy.
- Pamiętaj! Paragon i rachunek to dwie różne formy dowodu zakupu.
- Przychody i koszty z działalności nierejestrowanej w PIT-36 wpisujesz w sekcji D.1 w wierszu 9 “Działalność nierejestrowana”.
- Odejmując od przychodów koszty uzyskujesz kwotę dochodu, do wpisania w pole 87.
- Dokumentację dotyczącą rozliczenia PIT, w tym dokumenty dotyczące kosztów należy przechowywać przez 5 kolejnych lat od rozliczenia.
Sprawdź mojego e-booka o działalności nierejestrowanej. Poprowadzi Cię za rękę przez wszystkie formalności związane z tą formą prowadzenia biznesu. W środku cały rozdział poświęcony kwalifikowaniu kosztów w działalności nierejestrowanej.
Witam,
Czy prowadząc działalność nierejestrowaną mogę rozliczać pit-36 z mężem czy powinnam osobno?
Druga sprawa-poniosłam już koszty związane z tzw rozkręcaniem biznesu;) warsztaty, kurs Przedsiębiorczy dotyczący mojej dziedziny, kurs doszkalający, planuję jeszcze zakup programu, domeny itd, planuję również kolejne szkolenia. Nie wystartowałam na ten moment ze swoją ofertą bezpośrednio (strona internetowa), ponieważ zastanawiam się jeszcze nad nazwą firmy, treścią strony internetowej, dopinam wszelakie szczegóły. Czy te wszystkie koszty które poniosłam mogę w zeznaniu rocznym wpisać w koszty uzyskania przychodu?
Faktury mogą być imienne, ale jeśli teraz wymyślę sobie nazwę firmy to czy nie będzie to ze sobą kolidowało? Nie wiem czy kolejne faktury powinnam brać na swoje nazwisko czy moje dane z nazwą firmy?
Trzecia sprawa: co jest datą startu działalności nierejestrowanej? Zakup pierwszego szkolenia?
Ostatnia sprawa:) czy działalność nierejestrowana musi mieć charakter ciągły, czy np może być tak że w kolejnym miesiącu będę miała 3 klientki, a w kolejnych dwóch żadnej?
Z góry dziękuję za odpowiedź ☺️
Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka
Agnieszko:
– możesz rozliczyć się z mężem jedną deklaracją PIT-36
– działalność nierejestrowana nie ma jakiegoś momentu startu. Koszty i przychody są rozliczane rocznie, a więc możesz ująć w rozliczeniu te koszty, które poniosłaś przed pierwszą sprzedażą (jeśli wpłynęły na to, że później osiągnęłaś przychody).
– możesz mieć klientki jednego miesiąca, innego możesz nie mieć żadnych przychodów – jak wyżej, działalność jest rozliczana rocznie.
– faktury imienne – prowadzisz działalność nierejestrowaną jako osoba fizyczna. Nazwę używaj na stronie, dla swoich klientów. Ale faktury lepiej bierz na swoje dane, bo formalnie nie masz nazwy firmy.
Czy na fakturze imiennej musi być adres zameldowania (jednoznaczny z rejonem US) czy może być adres zamieszkania?
Jaki jest górny limit kosztów które mogę odliczyć od podatku?
Nie ma takiego limitu. W PIT możesz wykazać stratę zamiast zysku
Czyli zakup towaru w danym roku, który się nie sprzedał też jest kwalifikowany jako koszt? Czy tylko w koszty ujmuję zakup towaru który się sprzedał?
niesprzedany towar również może być kosztem
Witam. Teraz wchodzi w życie dodatek osłonowy, ale aby go uzyskać muszę wykazać dochód jak to zrobić prowadząc działalność nierejestrowane?
Dochód z działalności nierejestrowanej wykazuje się w pit.
Dzień dobry,
czy jesli dostałam paragon do zamówienia (który nie jest dokumentem księgowym) i teraz chciałabym do niego fakturę, żeby udokumentować należycie swoje koszty sprzedawca może mi ją ciągle wystawic? W tym momencie dostałam odmowę ponieważ nie podłam nr NIP, którego przy działalności nierejestrowej nie posiadam.
Sprzedawca powinien wystawić Tobie fakturę, ponieważ przepisy o NIP koniecznym na paragonie dotyczą firm, Ty natomiast jesteś osobą fizyczną i nie posługujesz się NIPem. Fakturę powinnaś otrzymać.
Która wartość z Faktury będzie kosztem – netto czy brutto?
Brutto, jeśli korzystasz ze zwolnienia z VAT.
Czy w przypadku działalności nierejestrowanej,którą prowadzi grafik sprzedając swoje projekty-dziela, ma zastosowanie 50% Koszt uzyskania przychodu,czy jedynie dotyczy to umów o dzieło?
To dotyczy umów o dzieło. W działalności nierejestrowanej koszty potwierdzone fakturami mogą być nawet większe niż przychody i możesz wykazać stratę.
Dzień dobry,
czy dobrze rozumiem, że wszystkie dowody zakupów powinno się przechowywać przez kolejne 5 lat? W jakiejś konkretnej formie (np. wydrukowanej) czy może być to folder w komputerze?
Ma być przechowywane w sposób trwały przez 5 lat. Ja bym wydrukowała – papier najtrwalszym nośnikiem.
To jest przywilej, nie obowiązaek – uwzględnianie kosztów. Więc nic się nie stanie.
Można wykazać stratę, a więc możesz zrobić szkolenie za 2000 zł.
Czy jeśli wezme u sprzedawcy paragon zamiast faktur imiennych, to czy wyciąg z mojego konta może stanowić wraz z paragonem dowód kosztu zakupu?
Niestety nie jest to wystarczająca dokumentacja.
Dzień dobry,
1. Czy poniesione (jeszcze przed pierwszą sprzedażą) koszty za usługę projektowania loga, zakup materiałów jak np. pieczątki, metki, wizytówki z motywem loga, można traktować jako KUP?
2. Jak obliczyć poniesione koszty na dany artykuł? Przykładowo – torebka robiona na szydełku ze sznurka bawełnianego
Dla przykładu na jedną torebkę potrzebuję:
– 80 m sznurka bawełnianego
– 2 karabińczyki
– nici
Aby użyć 80m sznurka muszę zakupić motek 100m. Resztę sznurka być może uda mi się wykorzystać do innej torebki, ale może też być tak, że nie wykorzystam go już wcale (nie jestem w stanie tego przewidzieć). Czy jako koszt na daną torebkę powinnam liczyć 80m czy 100m? To samo w przypadku nici.
3. Kolejną niewiadomą jest dla mnie obliczenie kosztów amortyzacji, w tym przypadku szydełka, igieł, nożyczek. Czy powinnam wliczać to w dany artykuł (jeśli tak, to jak?), czy odliczam ten koszt w rozliczeniu rocznym na podstawie faktury za zakup w/w materiałów?
4. Czy prowadząc uproszczoną ewidencję sprzedaży należy wpisywać kwotę przychodu z danego dnia, bez względu na ilość klientów i zakupionych artykułów? Czy każdy klient to osobna rubryka?
Będę wdzięczna za udzielenie odpowiedzi na powyższe pytania 🙂
Nie widzę odp na te pytania, a mnie również one interesują, czy mogę prosić o wyjaśnienie?
Jeśli będzie w nazwie Twoje imię i nazwisko, to możesz brać faktury z tym dopiskiem do Twojego imienia i nazwiska i wystawiać takie również.
Hej, czy jeśli mam tylko paragon fiskalny ale mam potwierdzenie zapłaty z karty to czy będę mogła to odliczyć od dochodu?
Z góry bardzo dziękuję:)
Nie, poproś o fakturę imienną.
Witam, materiał świetny, ponieważ wiele się dowiedziałem, ale jednego nie jestem pewny:
Miesięczny zysk z działalności załóżmy to 1300, okej ! A jeżeli sprzęt z którego będę czerpał zyski kosztuje 26 tysięcy brutto(netto ok.21 tyś.) to też mogę się z tego rozliczyć ? Jest to jednorazowy zakup. Dodatkowo będę musiał zakupić szkło plus dodatki (łączny koszt ok.1tysiaca).
Dzień dobry!
Dziękuję za rzeczowy artykuł. Mam jeszcze kilka pytań:
1) Czy jako KUP mogę odliczyć opłaty za Internet? Korzystam z niego również do celów prywatnych, ale bez niego nie mogłabym prowadzić działalności. Tak samo z komputerem – mój stary został zalany i musiałam kupić nowy, z którego korzystam prywatnie i do pracy. Czy wtedy jakiś procent kosztu mogę odliczyć?
A wracając do Internetu, co jeśli faktury wystawiane są na mnie i na męża?
2) Czy jako dowód opłacenia kursu może posłużyć konwersacja mailowa oraz dowód wpłaty (wydruk z konta)? I czy w taki właśnie sposób mogę ewidencjonować swoje przychody (umowa w postaci jasnego “dogadania się” mailem + dowód wpłaty od klienta?
Z góry dziękuję za odpowiedzi!
1. Nie radzę ujmować takich wydatków w koszty. Urząd będzie kwestionował to w jaki sposób ustalisz proporcję użytkowania. Najlepiej jeśli internet jest w całości wykorzystywany w firmie.
2. Najlepsza będzie faktura imienna.
A czy można w koszty wrzucić 50% uzyskania przychodu wskutek przekazania praw autorskich? ( tak jak w umówię o dzieło)
Witam, czy jak w zeszłym roku poniosłam stratę to mogę ją rozliczyć w tym roku, czy to już przepada ponieważ koszty są roczne?
stratę rozliczamy w kolejnych latach
W jaki sposób? W tym roku wyjdzie mi strata. W jaki sposób powinnam dalej to rozliczyć?
W pit wpisać przychody, koszty i w odpowiednim miejscu wyliczy się strata. W kolejnych latach można tą stratę dodać w pit, jako stratę z lat poprzednich, by obniżyć podatek.
Cześć! Czytam czytam i nigdzie nie mogę znaleźć odpowiedzi na moje pytanie. Zakładam, że przesyłka do klienta jest kosztem, tak jak na infografice. W takiej sytuacji każdorazowo jak wysyłam produkt powinnam wziąć fakturę za przesyłkę (od inpostu, poczty etc). Dzięki temu będę mogła odliczyć sobie na koniec roku te przesyłki od przychodu. Natomiast nigdzie nie mogę znaleźć informacji czy w sytuacji gdy wystawiam fakturę dla klienta powinnam wyszczególnić na niej dla osobno koszt przesyłki? Czyli osobno produkt, osobno przesyłka i razem do zapłaty (…) . Czy może wpisywać wyższą kwotę za produkt?
Będę bardzo wdzięczna za wyjaśnienie!
Nie ma to większego znaczenia – oba sposoby są poprawne.
Czy dochód jest również rozliczany w skali roku? Tzn jeżeli chcialabym poprowadzić warsztaty i w jednym miesiącu przychód wyniesie ok 3tys a w nastepnych dwóch 500 zł to czy muszę rejestrować firmę czy mogę przychód rozliczyć rocznie?
Niestety nie, jest miesięczny limit przychodów
Witam,
Czy mogę odliczyć koszty uzyskania przychodu, jeżeli nie miałam żadnego przychodu ze sprzedaży?
Tak
Dzień dobry, czy jeśli wytwarzam swoje produkty w domu i mam wydzielone do tego miejsce w pokoju, to mogę do kosztów wliczyć np. część opłat za prąd, ogrzewanie, wodę? Bez korzystania z tych mediów nie mogłabym prowadzić swojej działalności. Jeśli tak, to jaką część/procent tych opłat można wliczyć do kosztów?
Będę wdzięczna za odpowiedź.
Czyli jeśli na przykład wykupiłam sobie kurs za ok. 800 zł (nie mam na niego jeszcze faktury, ale zamierzałam go odliczać), to mogę zarobić tylko 600 zł w danym miesiącu? Tak samo z innymi kursami i ebookami? Wiem, że to są podstawy działania NDG, ale ciągle mam wątpliwości.
(planuję zakupić Twój ebook jak będę miała możliwość, więc w przyszłości będzie lepiej 🙂 )
Tak – koszty mogą być wyższe niż przychody – wykazujesz wtedy stratę. Poza tym w działalnosci nierejestrowanej koszty odliczamy od przychodów w skali roku, nie ma więc miesięcznego limitu kosztów.
A po e-booka serdecznie zapraszam 🙂 Niedługo promocja z okazji webinaru o działalności nierejestrowanej.
To jeszcze na mam pytanie, bo nie do końca to rozumiem. Prowadząc DN nie mam obowiązku posiadania kasy fiskalnej, to czy muszę wystawiac jakiś inny rachunek czy wystarczy dokumentacja w postaci przelewu? Chodzi tu o sprzedaż internetową.
Z góry dzięki
Najważniejsza jest uproszczona ewidencji sprzedaży – tam dokumentujesz przychody. jeśli przyjmujesz przelewy, to dla celów dokumentacyjnych warto wydrukować potwierdzenie przelewów.
Świetny artykuł! Przejrzałem chyba wszystkie i nie mogę znaleźć odpowiedzi na jedno pytanie. Czy osoba ucząca się zaocznie – student do 26 roku życia, pracujący na umowie o zlecenie (brutto=netto), może otworzyć działalność nierejestrowaną na tej samej zasadzie jakby był na UoP? I czy wtedy rozlicza się jakoś inaczej?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Możesz prowadzić działalność nierejestrowaną i jednocześnie być zatrudnionym na umowie zlecenie. To są przychody z dwóch różnych źródeł. Umowę zlecenie rozlicza firma, która Cię zatrudnia (później tylko w PIT ją wykażesz). Działalność nierejestrowaną rozliczasz samodzielnie.
Dzień Dobry, jakże się cieszę iż znalazłam tak rzetelny artykuł, który mnóstwo mi rozjaśnił. Mam jednak pytanie. Zakładam działalność nierejestrowaną z usługą makijażu, poniosłam już koszty związane z kursami i dużą ilością materiałów (kosmetyki, oświetlenie itp.). Jako, że moja działalności jest związana z usługami kosmetycznymi to muszę mieć kasę fiskalną a co za tym idzie, załatwić nr NIP, właśnie dziś się za to biorę. Czy w związku z tym na fakturach, o które będę prosiła korzystać z numeru NIP i moich danych osobowych? Czy brać faktury bez tego NIPu? A czy jeśli za wcześniej poniesione koszty otrzymałam już paragon to mogę poprosić o fakturę? Nawet jeśli miało to miejsce w styczniu tego roku? I czy na tej fakturze powinien być NIP, który dziś prawdopodobnie otrzymam? Niektóre sklepy internetowe, w których kupowałam kosmetyki od razu wystawiały fakturę imienną czy może będzie to kolidowało z tym, że będę miała NIP a wtedy nie miałam czy mogę je normalnie wrzucić w rozliczenie? Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź.
Brać faktury z NIPem :). Paragony z podanym na nim NIP do 450 zl traktujemy też jako fakturę. Faktury przed otrzymaniem NIP możesz wliczyć w koszty.
Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź. Czyli o ile dobrze zrozumiałam (a ciężkie to dla mnie tematy gdyż nigdy nie miałam z tym styczności) to jeśli będę robić zakupy materiałów do wykonywania usług za mniej niż 450 zł wystarczy sam paragon i nie muszę brać faktury? Jeśli znalazłyby się na tej liście zakupów inne produkty do użytku osobistego to już potrzebuję faktury tylko na te konkretne produkty, które kupiłam pod usługi? Czy muszę zapisywać w jakimś zeszycie te wydatki czy wystarczy, że zliczę to na zeznaniu podatkowym i przekażę faktury oraz paragony do rozliczenia? Jeśli miałam szkolenie w styczniu, za którego zapłatę otrzymałam paragon to prowadząca je osoba może mi jeszcze wystawić na nie fakturę?
Rozliczam się z mężem. Chciałabym odliczyć faktury za telefon i internet – czy mogę? Umowa z operatorem jest na męża – czy mogę odliczyć, czy musiałaby to być faktura na mnie?
Faktura na siebie. Ulgę na internet może natomiast odliczyć mąż i skoro rozliczacie się razem, to będzie po prostu jego ulga.
Mam jeszcze pytanie. Kupiliśmy drukarkę w zeszłym roku. Dane na fakturę poszły na męża, nie pomyśleliśmy, żeby poszła na mnie. Czy jak się rozliczamy razem, mogę tę fakturę wziąć na siebie, czy wszystko musi być na mnie?
na osobę, która prowadzi działalność nierejestrowana
Witam
a co z VATem przy działalności nierejestrowanej?
Na gruncie przepisów o VAT działalność nierejestrowana jest traktowana tak samo jak działalność gospodarcza.1
Dobrze napisany wpis. Przydało by się więcej takich o działalności jednoosobowej, możne nawet jakaś książka jaką bym chętnie kupił na ten temat. Aby całość była zamknięta w jednym wydaniu spawa z tego typu działalnością.
Napisałam e-booka na ten temat 🙂 https://wyjasniamfinanse.shoplo.com/kategoria/dn są tam zebrane wszystkie najważniejsze informacje na ten temat.:)
Dzień dobry,
Napisałam własną książkę, będę ja wydawać sama i sprzedawać na swojej stronie internetowej. Nie założyłam własnej firmy. Jak mam potem ująć to w picie jako działalność niezarejestrowana, czy jako pozarolniczą działalność gospodarcza ?
jako przychody z działalności nierejestrowanej, o ile nie przekroczy Pani limitu przychodów.
A czy koszty mogą wynosić 0 PLN?
Tak.
Witam, czy działalność nierejestrowaną można rozliczyć w zeznaniu rocznym PIT-37, jeśli są dodatkowe dochody wynikające z umowy o pracę? Czy trzeba osobno złożyć PIT-36 ?
Czy do KUP zliczamy wartość faktur brutto ?
Składa się jeden wspólny PIT-36 za etat i nierejestrowaną. Do KUP wartość brutto.
Witam, planuję DN na Allegro. Będę kupował używane/uszkodzone laptopy i sprzedawał je na części. Jak mam rozliczać różnicę pomiędzy zakupionym laptopem za na przykład 200zł i sprzedanymi z niego częściami za 400zł?
To ja podpytam, czy jeżeli z działalności nierejestrowanej wyjdzie mi strata, a z umowy o pracę dochód na plusie, to w PIT dodaję do siebie obie kwoty (stratę z minusem) i mam pomniejszony dochód – czyli dostanę zwrot podatku, który został zapłacony z UoP?
Tak, moze zaistnieć taka sytuacja.
Dzień dobry. Od stycznia do sierpnia 2022 prowadziłam działalność nierejstrowaną. Od września jestem na zwolnieniu lekarskim z powodu ciąży. Czy jeśli podczas zwolnienia np. W listopadzie, kupię kurs, to czy mogę wliczyć to w zeznaniu rocznym w koszty prowadzenia dzałalności?
Na zwolnieniu lekarskim nie można wykonywać żadnej pracy, więc odradzałabym wliczanie kursu zakupionego w okresie zasiłku.
Jeśli mam fakturę kosztową data wystawienia 04.01.2022 natomiast data dostawy/wykonania usługi to 23.12.2021 to w którym roku powinnam ująć ten koszt ?
Co w przypadku kiedy dochody z tytułu NDG są jedynymi dochodami, w związku z czym nie zapłacę podatku na koniec roku, bo nie przekroczę kwoty wolnej od podatku. Czy w takiej sytuacji można odliczać koszty?
Tak, można.
Czy w przypadku działalności nierejestrowanej można odliczyć 20% wydatków na samochód jeśli wymagany jest dojazd do klienta (korepetycje)?
Myślę, że można tak zrobić
Prowadzę działalność nierejestrowaną ale mam nadany NIP. Przy zakupie potrzebnych materiałów otrzymałam fakturę na firmę, z numerem NIP (paragon z numerem NIP). Czy taka faktura też jest prawidłowa i mogę na jej podstawie odliczyć koszty działalności czy w przypadku działalności nierejestrowanej musi to być faktura imienna?
Tak, wystarczy taki paragon o ile ma NIP.
A co z wizytówkami, czy je można uważać za koszty, które ponoszę?
tak
Czy działalność nierejestrowana może być prowadzona do limitu 1505 złotych w 2022 roku na męża a następnie na żonę następne 1505 złotych na miesiąc? Czy tylko na jedną osobę ta sama działalność czy też na dwie?
Może być na dwie.
Witam, będąc na działalności nierejestrowanej jako Przedstawiciel handlowych wykonuje usługę i wystawiam rachunek?czy fakturę?
Kolejne pytanie- jeśli w danym roku sprzedam produkt za 1200zl, to ile będę musiała odprowadzić do US ? Ile mi zostanie ja czysto.
Zaznaczam, że nie mam przy tym żadnych kosztów.
Czy wystawiony paragon z konkretnym numerem oraz podaniem imię i nazwisko osoby fizycznej ale bez adresu będzie prawidłowym dokumentem do rozliczenia kosztów?